Öt hasznos tipp hőségriadó esetére

0
62
Budapest, 2015. június 11. Egy lány iszik a hõségben a budai Várban 2015. június 11-én. MTI Fotó: Marjai János

Életbe lépett az országos tiszti főorvos által a tartós kánikula miatt péntektől hétfő délután 4 óráig elrendelt hőségriadó. Az Országos Meteorológiai Szolgálat a fővárosra és tizenkét megyére adta ki legmagasabb fokú, piros figyelmeztetését, hét keleti megyében másodfokú figyelmeztetés van érvényben. Ennek apropóján összegyűjtöttünk öt hasznos tanácsot hőségriadó esetére.

1.) Utazás hőségriadó idején
Kánikulában is közlekedni kell, de nem mindegy, hogy hogyan. A hirtelen jött meleg érezteti hatását a közlekedésben is. Gyakran érezzük, hogy kicsit fáradtabbak vagyunk, sokan nem számolnak azzal, főleg az idősek, hogy a nagy meleg, még az egészséges szervezetet is megviseli, nemhogy a fáradtat, kimerültet. Az emberek a hétvége jó idejét kihasználva autóba ülnek, és a városokon kívül, túrázni, ill. strandolni indulnak. A nagy meleg miatt gyakrabban ellenőrizzük a járművek kerekének a légnyomását. Ha hosszabb útra indulunk, a gépkocsiban utazók részére vigyünk – ha lehet hűtőtáskában – megfelelő mennyiségű folyadékot. (Ne szeszes italt!) A nagy hőség a járművezetők szervezetét is nagyon megterheli, a reflexek tompulnak, a vezetők még inkább türelmetlenebbek, indulatosak. A nyári időszakban a jó útviszonyok ellenére is mindenhol tartsa be az adott útra megengedett legnagyobb haladási sebességet.
Ha hosszabb utat kell megtenni, érdemes két-háromóránként, vagy szükség szerint pihenőt tervezni és tartani.

2.) Csak semmi fűszeres és édes!
Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott sóveszteség is jelentkezik. Verejtékezéssel átlagosan 0,15-0,20%-os sótartalom veszteséggel számolhatunk. Ebben az esetben jelentős szerepet töltenek be a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok, hiszen nemcsak a nátriumtartalmat kell pótolni, hanem a káliumot, magnéziumot és kalciumot is. Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz – ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől! Étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag (kerüljük a főszeres, nehéz húsételeket!).

Egy-két gyakorlati tanács az betevőt illetően:

  • Főzés után hideg vízben hűtsük le az ételt, és úgy tegyük lefedve a hűtőbe.
  • A főtt ételt érdemes újra felforralni vagy újra sütni, mielőtt eszünk belőle, nemcsak felmelegíteni.
  • Strandok büféiben érdemes frissen készült ételt választani, a majonézes, tejszínes, és gombás ételeket pedig kerüljük!
  • Nemcsak a kézmosás fontos, a zöldségek és gyümölcsök alapos megmosása is az, mert nyáron könnyebben szaporodnak a megbetegedéseket okozó baktériumok.

3.) Kisgyermekkel a kánikulában

Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk! A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után! Sose hagyjunk gyermeket zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem, mert pár perc alatt is 50-60°C-ra tud felmelegedni az autó belseje, és a benne lévők hősokkot kapnak.

4.) Strandon a hőségriadó idején
A kánikula a vízparton, illetve a vízben viselhető el leginkább, azonban ez felelőtlen és meggondolatlan viselkedéssel veszélyessé is válhat. Ne fürödjön közvetlenül étkezés után, teli gyomorral! Szeszes ital, vagy egyéb bódító hatású szer által befolyásolt állapotban tartózkodjon a fürdőzéstől! Napozás után testét zuhanyozással, vagy más módon hűtse le, felhevült testtel soha nem menjen a vízbe! Szív és érrendszeri-, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők egyedül soha ne fürödjenek!

5.) Orvosi tanácsok
Testünk normális körülmények között az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ilyenkor gyorsan emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat. Ez igen komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelő is lehet. A hőguta tünetei a vörös, forró és száraz bőr, a szapora pulzus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudatvesztés. Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket. Addig is, míg megérkezik a segítség, fontos a beteg lehűtése. Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, vagy mossuk le hideg vízzel, esetleg hideg vizes kádba ültessük. Ha a levegő páratartalma nem túl magas, a beteget nedves lepedőbe is csavarhatjuk, miközben legyezzük.

+1 Tanácsok a hőguta megelőzésére

  •  A nap égető erejétől széles karimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védje magát!
  • Fényvédő krémmel naponta többször is kenje be a bőrét.
  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet.
  • A nedves törlőkendő is nagyon jó szolgálatot tehet. Amikor már úgy érezzük, hogy patakokban folyik rólunk a víz, egy ilyen kendővel akár az arc vagy bármely testrész felfrissíthető