Napszemüveg, naptej és folyadék – így védekezhetünk a napozás káros hatásai ellen

0
150

A nyári nagy melegben lehetőleg 11-15 óra között ne tartózkodjunk a napon, de ezen kívül is érdemes védeni magunkat a napsugárzás káros hatásaitól. Mindig viseljünk napszemüveget, használjunk naptejet és gondoskodjunk a folyadék – lehetőleg víz – beviteléről. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a D-vitaminról, amit a napsugarak biztosítanak számunkra, erről azonban ne a legmelegebb órákban gondoskodjunk – hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Cornides Ágnes, a BFKH Népegészségügyi Főosztályának szakmai főtanácsadója.

Egészségünkért több tényező felelős, azonban felerészben az életmódon keresztül mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy ne legyünk betegek. Emellett a genetikai tényezők – amelyeken nem tudunk változtatni – mintegy húsz százalékban határozzák meg egészségünket, még további húsz százalékban a környezeti hatások, s csak tíz százalékban az egészségügyi ellátórendszer a felelős – mondta Cornides Ágnes. Budapest Főváros Kormányhivatalának szakértője kiemelte: bár sok múlik rajta, mégis az életmódon változtatunk a legnehezebben, amelyek közül a legkárosabb tényezők a dohányzás és az alkoholfogyasztás, valamint a helytelen táplálkozás. „Ez utóbbi, valamint a fizikai aktivitás járul hozzá az ideális testtömeghez. Sajnos manapság egyre gyakoribb a gyermekkori elhízás” – tette hozzá.

Amíg száz évvel ezelőtt az emberek többsége fertőző betegségek miatt halt meg és magas volt a gyermekhalandóság is, addig ma a halálesetek felét a szív-és érrendszeri, a negyedét pedig a daganatos betegségek adják – mondta a tanácsadó. Ezek egy részét prevencióval és megfelelő életmóddal meg lehetne előzni. „A gyermekkorban magunkévá tett szokások egy életen át elkísérnek minket. A leginkább befolyásolhatóak az egyetemisták, akik egészségtudatossá válásuk esetén magatartásukkal szüleiket és leendő gyermekeiket is már így nevelhetik” – mondta, hozzátéve, éppen ezért a kormányhivatal programjaival ezt a korosztályt célozza meg.

Nyáron a nagy melegben külön figyelmet kell szentelni a megfelelő folyadékpótlásnak. Mint azt Cornides Ágnes elmondta, ez leginkább vizet kell, hogy jelentsen, kerülni kell az alkohol, a cukor és a koffein bevitelét. „A folyadékpótlásnak különösen nagy szerepe van a fizikai munkát végzőknél, azonban az irodában dolgozóknak is legalább óránként egyszer fel kellene állniuk legalább azért, hogy igyanak egy-egy pohár vizet” – hívta fel a figyelmet. Az étkezés tekintetében pedig a könnyen emészthetőeket kell előtérbe helyezni: érdemes sok zöldséget és gyümölcsöt leginkább nyersen fogyasztani.

A sok napozás szintén károkat okozhat a szervezetnek. A szakmai főtanácsadó azt javasolja, hogy a tűző napon 11-15 óra között lehetőleg ne tartózkodjunk, de ha mégsem tehetünk mást, akkor viseljünk teljes testet fedő ruházatot, hordjunk olyan kalapot, ami megfelelő árnyékot vet az arcunkra, viseljünk napszemüveget, ami megelőzheti a szem – többek között a szürkehályog – kialakulását. Ugyanakkor kiemelte, természetesen a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelére is szükség van, de ennek lehetőleg ne a legintenzívebb napsugárzás óráiban tegyünk eleget. Emellett a naptej használata minden esetben javasolt, s figyeljünk arra is, hogy a vízben tartózkodást követően ismételjük meg a krém használatát. A víz gyakorlatilag semmit sem véd az UV-sugarak ellen, sőt még vissza is tükrözi azt – zárta szavait.

Forrás: OrientPress