Örülj Kalász, elkerülnek!

0
623

A Budakalászt északról elkerülő 1108-as számú utat a város átmenő forgalmának elvezetésére tervezték és vezették fel a város rendezési terveiben még 1985-ben. Az út építése több, mint 30 év után tavaly kapott engedélyt és állami költségvetési forrást. Az elkerülőút  megépülésével teher­mentesülhetnek Budakalász belső – óriási forgalommal ter­helt – útjai, hiszen az elkerülő a Pomázi, Budai, Szentendrei, József Attila, Tanító utcák forgalmát vezeti majd el.A város teljes lakosságának élete és levegője ezáltal elviselhetőbbé válhat majd.

Idén tavasszal alakult egy lakossági csoport is az elkerülőúttal kapcsolatban. A csoport tagjai kezdetben fontosnak tartották az út megépítését, ugyanakkor az Önkormányzathoz fordultak bizonyos változások elérése érdekében. A városvezetés a kezdeményezés mellé állva megpróbálta a nyom­vonal módosítását elérni. Hamar kiderült azonban, hogy erre nincs lehetőség, mert az út pomázi területen halad, és az újra­tervezés hosszú évekre megakasztana az építését, valamint a nyomvonaláthelyezés következtében Pomáz akár ipartelepet is létesíthetne az út Szentistvántelep felé eső oldalán. A távolabbi nyomvonal esetén emellett a zaj-és levegővédelemre semmilyen lehetőséget nem kapna a város. Az Önkormányzat így a védelmi rendszer megvalósítására helyezte a hangsúlyt.

A városnak sikerült is elérnie, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Zrínyi utca lakóinak védelme érdekében el­rendelje az út áttervezését. Így az elkerülőút mentén élők országos viszonylatban egyedülálló biztosítékokat kapnak: a 2×1 sávos elkerülőút mentén zajvédő fal épül és 20 méter széles erdősávot telepítenek, emellett a korábban tervezett két forgalmas útbekötést is elhagyják az építés során.

A forgalomcsökkenéshez önkormányzati beavatkozás is szükséges. Az elkerülőút átadását követően az Önkormány­zat saját kezelésbe veheti a Pomázi és az Ország utat, ahol komplex forgalomcsillapítást – útterelést, szigetet, lámpát, sebességkorlátozást stb. – valósíthat meg, hogy elterelje a városra nehezedő, a környező településekre ha­ladó forgalmat.

Bár az elért eredmények ismeretében a lakossági csoport által felkért szakértő is elismerte az önkormányzati védelmi intézkedések hatékonyságát, az elkerülőút-csoport döntően néhány éve betelepült vezetősége számára azonban az új garanciák beépítése sem bizonyult elegendőnek, nekik a beruházás elmaradása a végső cél.

Az elkerülőút megépítése viszont Budakalász egészének létérdeke, hogy végre elviselhető legyen a forgalom a városban és az emberek újra fellélegezhessenek.

A város számára nagy fontosságú az M0 megépülése is. Az viszont csupán a kelet-nyugati (Megyeri híd-Üröm útirány) forgalmát vezeti majd el Budakalászról. Az észak-déli, tehát a pilisi régióból (Pomáz, Csobánka, Pilisszentkereszt irányából) Budapest felé tartó forgalomra NEM az M0 körgyűrű, hanem a Budakalászt elkerülő 1108-as út ad megoldást, amely a Pomáz felől érkezőket tereli a 11-es útra Budapest felé, Budakalász kihagyásával.

Városunk útjainak forgalomcsökkenéséhez mindenképpen szükséges az M0 mellett a Budakalászt északról elkerülő út megépítése, és ezzel együtt a belső forgalmi elterelések megoldása. Mindezek hatására a forgalmi terhelés és a légszennyezettség mintegy 30-50%-kal csökkenhet a városban.

Az alábbi linkre kattintva olvasható az ismertető anyag teljes terjedelmében.