Csekket fizetsz be? Semmi gond, kérjük a személyid…

0
127

A Napi.hu munkatársa a budapesti Flórián üzletközpontban lévő postahivatalba ment tegnap is csekkjeit feladni, azonban váratlanul elkérték személyes adatait a pénzmosás elleni törvényre hivatkozva. A kötelezőnek mondott adatszolgáltatás június 26-ától lépett életbe – a Posta ugyanakkor előzetes figyelmeztetést nem adott ki erről hivatalos fórumokon.

A Napi.hu kollégája a Budapest 34. számú postán adta fel albérletének közüzemi, illetve közös költség számláit készpénz-átutalási megbízással, amikor a hivatali dolgozó a pénzmosás elleni törvényre hivatkozva (2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról – itt tölthető le) elkérte a személyi igazolványát, illetve a lakcímkártyáját.

A dolgozó arra hivatkozott, hogy a csekkeket csak akkor tudják elküldeni, ha ezeket az adatokat a feladó megadja. Szavai szerint az új postai előírások ma (június 26-án) léptek életbe, azon módosítások alapján, amelyeket az EU 2015/847-es cikkelye, illetve a törvény ír elő.

Több lett az adminisztráció

A postai munkatárs úgy fogalmazott: az ügyfelek ezzel is segítik a “terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet”, erről több részlettel azonban nem tudott szolgálni. Ezt követően az elkért személyes adatokat ráírta a csekkekre, majd úgy továbbította. Hozzáfűzte azt is, hogy az adatok folyamatos jegyzetelgetése miatt a szokásosnál jóval több dolga volt aznap.

A csekkeken amúgy alacsony, 15 ezer forint alatti összegek szerepeltek – már csak ezért is érdekes, hogy a pénzmosók, terroristák elleni fellépést miért ezen a szinten kezdeményezik.

A Napi.hu kérdéseivel a Magyar Posta Zrt.-hez, valamint a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökéhez fordult az ügyben.

A 2017. évi LIII. törvény, azaz a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló szabályozás alapján hétfőtől a hárommillió-hatszázezer forintot el nem érő ügyleti megbízás teljesítésekor a postai szolgáltató az azonosításnál köteles rögzíteni természetes személy esetén a családi és utónevet, valamint a születési helyet, időt, a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet ügyfél esetében a nevét, rövidített nevét, valamint a székhelyének, külföldi székhelyű vállalkozás esetén – amennyiben ilyennel rendelkezik – a magyarországi fióktelepének címét.

Az ügylet esetén pedig a megbízás tárgyát és összegét köteles rögzíteni, tovább kérheti meghatározott okiratok bemutatását: ez magyar állampolgár esetében a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványát és lakcímet igazoló hatósági igazolványát, külföldinél úti okmányát vagy személyazonosító igazolványát jelenti.

 

via: napi.hu