Hamarosan érkezik az új sztráda: R11

0
1790

Esztergomot az M1-es autópályával összekötő gyorsút tervezésére írt ki nyílt tendert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. – a felhívás a Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

A feladat a 32 kilométer hosszú, 2×2 sávos gyorsút megvalósíthatósági tanulmányának, környezetvédelmi hatástanulmányának, valamint az engedélyezési és kiviteli tervének az elkészítése.

Az R11 jelű gyorsút a Bicske és Mány között megépülő új M1-es autópálya csomóponttól indulva, Zsámbékot, Tököt, Perbált és Tinnyét nyugatról elkerülve halad tovább. A 10-es számú főutat és a Budapest-Esztergom vasútvonalat külön szintben keresztezve jut el a 2×2 sávosra bővítendő 117-es számú főútig, és ezen fut be Esztergomba.

A tervezés időtartama 19 hónap. Ajánlatot az tehet, akinek az elmúlt három lezárt üzleti évben a nettó árbevétele elérte – összesen – az 1,9 milliárd forintot. Referenciaként pedig az elmúlt 6 évből be kell mutatni legalább 20 kilométer hosszú, 2×2 forgalmi sávos, fizikai elválasztással rendelkező gyorsforgalmi út engedélyezési tervét. A beadási határidő július 28.

Orbán Viktor miniszterelnök 2012. novemberében, a Magyar Suzuki Zrt. és a kormány közötti stratégiai megállapodás aláírási ünnepségén jelentette be a kormány azon döntését, hogy megépítik az Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszt.

R11 út története

Az R11-es gyorsút egy tervezett gyorsforgalmi út (gyorsút), amelyet Esztergom és az M1-es autópálya között fognak megépíteni. A út megépítését saját költségvetésből finanszírozná a kormány, a Modern Városok Program keretén belül épülne meg.

A 102-es főút forgalma az esztergomi Suzuki-gyár miatt jelentősen megnőtt. Az út mentén fekvő településeken (Tinnye, Perbál, Tök, Zsámbék) évek óta problémát jelent a jelentős mértékű teherautó-forgalom, a kamionok keltette rezgés és zajterhelés. A kormány 2015 novemberi határozata alapján az R11-es gyorsút kiváltaná a 102-es főutat. Az út Esztergom és M1-es autópálya között, az eredeti tervek szerint 2016-ban kezdődne az építkezés és 2019-re készülne el. A beruházás abból az 579 milliárd forintos keretösszegből valósulna meg, amit a kormány az uniós pénzből nem finanszírozható főutak fejlesztésére szán.

Esztergom számára évtizedek óta létfontosságú, hogy bekapcsolódjon az országos autópálya-hálózatba, hosszú ideje lobbizik ezért a Magyar Suzuki Zrt-vel közösen. Most úgy tűnik, sikerül célt érnünk, miniszterelnök úr idén tavasszal, a Suzuki esztergomi gyárában jelentette be, hogy 2016-2019 közötti időszakban várhatóan elkészülhet a gyorsforgalmi út. A városba vezető, azon áthaladó 10-es, 11-es utak a folyamatosan növekvő autóforgalom miatt egyre túlterheltebbek, az új közlekedési folyosó a jelenleg ezeken az utakon zajló forgalom egy részét ki tudná váltani, többek között a főváros észak-nyugati része is gyorsabban elérhetővé válna – Romanek Etelka – Esztergom polgármestere

A fejlesztésről szóló határozat 2015. december 2-án, szerdán jelent meg a Magyar Közlönyben

Az út nyomvonalát illetően több lehetőség is felmerült, a két fő alternatíva közül az egyik kelet felől, a másik Nyugatról, a Nyakas-hegyen túl haladva kerülné el a Zsámbéki-medence településeit. Az eltérő lehetőségek közül a szakemberek és az érintett települések többsége is a keleti elkerülő nyomvonalat támogatta, ennek ellenére Lázár János 2016. október 13-án azt jelentette be, hogy a nyugati változat győzött, azt fogják megvalósítani. Ezzel együtt a beruházás céldátuma is kitolódott, az építkezés megkezdésének időpontja 2019-re, a befejezésé pedig 2022-re módosult.

 

via: napi.hu // Wikipédia