Már hatan haltak meg az idén motoros balesetben.

0
15

Az idei első ilyen baleset március közepén következett be, azonban a jó idő beköszöntével májusban már három motoros tragédia történt közútjainkon.

A 6 halálos kimenetelű balesetből 3 esetben voltak okozók maguk a motorosok, melyből két esetben nem volt más résztvevője a balesetnek (nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett a motorkerékpáros), egy esetben pedig a motorkerékpáros szabálytalan előzése miatt következett be a baleset. Két esetben a személygépkocsi vezetők nem adták meg részükre az elsőbbséget, egy esetben pedig szabálytalanul kanyarodtak a motoros elé akkor, amikor a motorkerékpár már megkezdte az előtte haladó személygépkocsi előzését.

Lakott területen és lakott területen kívül egyaránt 3-3 baleset történt, a lakott területen kívüli balesetnél 2 esetben volt okozó a motorkerékpáros (szabálytalan előzés, és nem az útviszonyoknak megfelelő sebesség alkalmazása).

A balesetek napközben 14 óra és 19 óra 15 perc közötti időben következtek be, és mind a 6 áldozat 30-45 év közötti férfi volt.

Tekintettel a fentiekre a motorkerékpáros balesetek legfőbb okait az emberi tényezőben, a jogkövető járművezetői magatartás hiányosságaiban kell keresni.

A „motorkerékpáros balesetek” megelőzése érdekében fontos hogy a motorosok különösen fokozott óvatossággal közlekedjenek, és soha ne feledjék, hogy a közúti közlekedés védtelen közlekedői közé tartoznak. Vezetéstechnikai szempontból nem szabad megfeledkezni arról, hogy tavasszal, több hónapos kihagyás állhat egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben kell megtenni az első utat, nem beszélve arról, hogy még az autósoknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy, vagy akár több motor is feltűnhet a visszapillantóban.

Fontos továbbá, hogy a motorkerékpárosok – néhány hónap kényszerpihenőt követően – ne csak magukat, hanem járműveiket is készítsék fel a közlekedésre, és ellenőrizzék azok műszaki állapotát.

A rendőrség az alábbi tanácsokkal kívánja elősegíteni a balesetmentes közlekedést.

Motorozzanak

  • MEGFONTOLTAN, tekintettel arra, hogy a motorosokat érintő balesetek több mint 50%-ában a motor vezetője hibázik, mely balesetek jellemző okai között vezető helyen áll a sebesség nem megfelelő alkalmazása (az út és időjárási és látási viszonyokhoz képest), vagyis a relatív gyorshajtás;
  • FELKÉSZÜLTEN, FELKÉSZÍTETT MOTORRAL. A motorkerékpárok közlekedésben történő részvételének is alapfeltétele a műszakilag kifogástalan állapotú jármű és a vezető felkészültsége a motorozásra. A baleseti okok között számtalan esetben tetten érhető a vezetéstechnikai ismeretek, a gyakorlat hiánya, ezért mindenki felkészülten, felkészített motorral közlekedjen;
  • MEGFELELŐ VÉDŐFELSZERELÉSBEN. A kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Ezért fontos, hogy motorozás közben mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni, illetve nagy hangsúlyt kell fektetni az öltözékre is. Az élénk színű bukósisak, motorosruha és motoros csizma nemcsak könnyebben észrevehetővé teszi a motorost a közlekedés többi szereplője számára, de egy esetlegesen bekövetkező balesetben a súlyos sérülések kockázatát is csökkentik (a balesetben földhöz csapódott bukósisakot minden esetben le kell cserélni, még akkor is, ha kívülről nem látszik komoly sérülés, mert ilyenkor az ütéselnyelő réteg már nem képes ellátni feladatát);
  • ÓVATOSAN. A legfontosabb alapelv motorozás közben, hogy mindig mindenki a saját tempójában közlekedjen. Sokan túlvállalják és veszélyes szituációkba hajszolják magukat. Előzéskor mindig legyen alacsony sebességkülönbség, és közben mindig megfelelő oldaltávolságot kell tartani, hogy az előzendő jármű vezetője (egy esetleges kanyarodás esetén a visszapillantó tükrében) időben észrevehesse az előzési szándékot. Igen fontos, hogy kanyarban nem szabad előzni, hirtelen gyorsuló sportmotorral sem, mert az előzéshez szükséges dinamikus gyorsulás során szinte képtelenség korrigálni;
  • FOKOZOTT FIGYELEMMEL. Mindig számítani kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezni, esetleg vészfékezés közben ki is kell valamit kerülni. A helyes követési távolság megválasztása igen fontos, de emellett mindig úgy kell motorozni, hogy legyen menekülő útvonal. Hirtelen veszélyhelyzet esetén nem az akadályt kell nézni, hanem a menekülő útvonalat kell keresni.

Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!