Hogy előzzük meg a kilométerórával kapcsolatos csalásokat?

0
86
kilométeróra
kilométeróra

A használt autók kilométerórájának visszatekeréséért akár börtönbüntetés is kiszabható, azonban ez nem rettent el néhány csalót attól, hogy éljen lehetőséggel.

Mint a carsontheweb.com online aukciós portál tájékoztatójából kiderül, nem kell ahhoz profi autószerelőnek, vagy hacker-nek lenni, hogy valaki el tudja végezni a visszatekerést, és ezt bizony hatalmas problémának látják, mely a “becsületes” kereskedőkre is rossz fényt vet.

Néhány kereskedő állítása szerint ugyais önmagában az óra visszatekerése, vagyis az alacsonyabb kilométer-óraállás nem okozza a használt autó drágulását, azonban eladhatóbbá teszi az autót.

De mi a vásárló kára ilyenkor? Hiszen ha a használt autó műszaki állapota megfelelő nem tűnik problémának az sem, ha kicsivel többet futott az autó, mint amit a műszerei mutatnak. Valójában azonban jóval nagyobb is lehet a veszteség emiatt. A hibás óraállás miatt előfordulhat, hogy nem a valódi állapotának megfelelően kezelik az autót egy meghibásodás esetén, és nyilvánvaló, hogy az alkatrészek állapotáról is hibás képet kapunk ilyenkor.

Milyen módszereket használnak a használt autók kilométerórájának visszatekerésére?

A kilométeróra visszatekerése nem is igényel akkora szakértelmet, mint azt sokan gondolják. Az internetet böngészve több céleszközt is találhatunk, amellyel könnyedén elvégezhető a csalás.

A legtöbb autótípusnál gyakorlatilag fizikai beavatkozás nélkül is megtörténhet a módosítás, így nem igazán marad támpontunk arra vonatkozóan, hogy milyen módon is lehetne felfedezni a csalást. A gyakorlatban ugyanis annyi történik, hogy az elkövető rácsatlakozik az autó központi vezérlőjére egy műszerrel. A műszer miután összekapcsolódott a jármű vezérlőjével, írási jogosultságot szerez annak adattárában, és egyszerűen felülírja a tárolt értéket.

Hogyan tüntetik el a nyomokat?

Felmerül a kérdés, hogy a bürokratikus módszerekkel szabályozott országunkban, ahol a kilométeróra-állást az adásvételi szerződésben is követni kell, hogyan lehet kivitelezni a csalást. Erre is van módszer, és nagyon egyszerű. Az autó vásárlásakor az olvashatatlan kilométeróra-állás szerepel a használt autó papírjain, míg eladáskor már a frissített.

Hogyan védekezhetünk a csalás ellen?

Bizonyos autótípusok esetében a tisztán szoftveres felülírás nem hoz eredményt. Itt fizikailag is be kell avatkozni, ami általában a kilométeróra bontásával jár. Francia gyártmányok (pl. Citroen, Peugeot) esetében érdemes tehát megvizsgálni a műszerfalat, és ha valamilyen jelét látjuk annak, hogy azt megbontották, próbáljuk megtudakolni a kereskedőtől hogy mi ennek az oka.

Sajnos ez a módszer az esetek többségében nem hoz eredményt, hiszen még ha bontásra is került a műszerfal, egy hozzáértő kéz gondosan képes eltüntetni annak minden nyomát.
De jó lehetőség lehet, a papírok vizsgálata. Ha gyanúsnak tűnik valami a vásárlás során próbáljuk meg elkérni a kereskedő adásvételét igazoló iratokat és ellenőrizzük abban milyen óraállás szerepelt. Ha a fenti olvashatatlan óraállást találjuk, ebben joggal kezdhetünk gyanakodni.

Segíthet az is, ha igénybe vesszük a KEK-KH gépjárműadat-lekérdező alkalmazás használatát, melyen keresztül lekérdezhetjük a központilag nyilvántartott kilométeróra állásokat. Az adatszolgáltatás ugyan itt sem teljes körű, viszont érdemes vetni rá egy pillantást.

A legjobb megoldás azonban mégis az, ha megbízható kereskedőt választunk, aki garantálja számunkra, hogy ellenőrzi helyettünk is az autó állapotát.

MEGOSZTÁS
Előző cikkNapi traffi 2017.07.03.
Következő cikkSzínek a határban