PilisBike – Nem mind arany ami fénylik

0
51
Angry Cyclist

A www.holkerekparozzak.hu oldalon megjelent egy olvasói levél, ami elég csalódott hangvételű. Mint arról a PilisCentrum is írt, áprilisban 9 P+B pontot adtak át, hogy a Pilis-Visegrádi hegységben könnyedén túrázhassanak a bringások is. Egy kerékpáros letesztelte és levélben adott hangott csalódottságának.
Nem célunk idézni az olvasó levelét, csak néhány pontot emelnénk ki. A www.pilisbike.hu oldalon olvasható, hogy több több mint 600 km új kerékpárút, valamint mintegy 330 km erdei kerékpáros út várja a kerékpározni vágyókat. A levélíró gyorsan végzett egy kis matekot a saját tapasztalatai alapján:

“A projektben 9 kiinduló pontról 28 javasolt útvonalon lehet bringázni. Ha a 28 útvonal honlapon megadott hosszúságait összeadjuk, valóban kijön a 600 km.
Csakhogy! Az utak nagy része a 9 kiindulási pontot köti össze, azaz két átadott új útnak számít a Pilisszántó-Pilisszentiván közti út, mert Pilisszántóról el lehet bringázni Szentivánra, vagy Szentivánról Szántóra, tehát ez két átadott út, kétszer számolva a hosszát. Ugyanez a helyzet, ha Pilisszentlászlóról a Skanzenhez, vagy a Skanzentól Szentlászlóra tekerünk és így tovább.
Pilisszentlászlón, bár elég kicsi település, két kiindulási pont van, a településen a Kis Rigó étteremnél és a településtől 1-2 km-re lévő Hegytető parkolónál. Mind a két helyről ugyanazt a négy utat javasolja, így nincs 28 különböző út, már csak 24. Így csökken a valóságban is az átadott utak mennyisége és hossza.
De az is ide tartozik még, hogy több jelzett út halad azonos nyomvonalon egy darabig (PB6, PB7), (PB7, PB8).
Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy valójában hány km erdei kerékpárút került jelzésre és egy átadott útszakaszt csak egyszer számolunk, akkor ez a szám a 170-180 km körül van. Ebből le kell még vonni a településeken átvezető utakat (ha csak a valóban erdei utakra vagyunk kíváncsiak), úgy hogy így a 150 km-hez állunk a legközelebb.
Tehát a Pilisi Parkerdő, kb 150 km, eddig is bringázható és bringázott, zömében aszfaltos vagy murvás utat adott most el, mint 600 km új erdei kerékpárút! Ezt még tovább csökkenti, hogy, már korábban kerékpárútnak minősített utak is szerepelnek az új utak listáján.

Minden P+B kiindulási helyen van egy tábla, a két oldalán egy-egy térképpel, az egyik oldalon csak az új és javasolt utakat mutatja, a másik oldalon pedig az adott térség korábban átadott útjai láthatóak. Így bár a két külön térkép nem igazán alkalmas arra, hogy a teljes úthálózatban gondolkozzunk, de úgy tűnik, vannak átfedések, azaz most átadottnak nevezett, de már korábban is átadott útvonal. Pl Pilisszántóról javasolja a Dera útvonalat, de a régebbi térkép alapján úgy tűnik, hogy a Pilisszántó-Csobánka útszakasz, már korábban is jelzett kerékpárút volt, így nem lenne számolható újonnan átadott útként.

Aki a pilisbike.hu oldal információi alapján tervezi a közeljövőben az erdei kerékpárútját megszervezni, annak feltétlenül ajánlanám az alábbi sorokat, mert a sikerkommunikáció ellenére több ponton nincs rendben ez a dolog. Néhány általános megjegyzés után két ajánlott utat részletesebben is ismertetek.

1. Erdei út helyett sok esetben településeken, városokon vezet át a Pilisi Parkerdő új „erdei kerékpáros útja”.
A PB egyik legsúlyosabb hibájának azt tartom, hogy a nem megfelelően megválasztott kiindulási pontok és javasolt utakkal túl hosszan visz lakott területen, több helyen rávisz forgalmas közutakra. A Pilisszentivánról induló 2 órásnak írt, Pilisszántóra és vissza vezető út fele lakott területen, forgalmas közutakon halad, jobbkezes utcákkal. Egy órát túráztat három település forgalmas útjain, egy, hatvan perces erdei bringázásért. Teszi ezt úgy, hogy köztudott tény, hogy főleg a montik ritkán vannak a KRESZ-nek megfeleltetve, így még egy bírságnak is jelentős esélye lehet, ha gyanútlanul nekivágunk ezeknek az „erdei kerékpárutaknak”.

2. Nem elegendő a jeleket követni.

Főleg a települési szakaszokon nincsenek meg a megfelelő jelek, több helyen le lehet „esni” az útról. Az erdei utakon sincs meg a megfelelő jelölés mindenhol, vannak útelágazások, ahol nincs jel. A településeken nagyon hiányosak a jelzések. Solymáron, Nagykovácsiban jelentős időveszteség és bosszúság a jelek keresgélése. Nagykovácsiban van egy csomópont, 6 irányba lehet menni, én nem találtam itt jelölést. Hasonló szituba kerültem Solymáron is. De sajnos az erdőben sem lehet vakon bízni a jelzésekben, vannak jól jelzett szakaszok, de vannak durva hiányosságok is.

3. A valódi fejlesztés elmaradt, több helyen létrán kell kerítést mászni a kerékpárral, ha zárva a kapu.

A most átadott és propagált kerékpáros utak több esetben vadkerítéssel elzárt területre visznek, ahol, ha nyitva van a kapu áttekersz, ha nincs, kerékpárral létrázol. Május 8-án hétvégén, délelőtt 10 óra magasságában a próba tekerésem alkalmával a piliscsabai lőtér és Nagykovácsi közt egy helyen zárva volt a kapu, ahol a korhadt és szűk létrán kellett átmászni kerékpárral a kézben. Pedig lenne megoldás. Vannak olyan kerítések és kapuk, ahol forgóajtó elven lehet átmenni. A bringáról itt is le kell szállni, de egy kerékre állítva át lehet zsilipelni, a létrázáshoz képest egész kultúrált az áthaladás. Ha már projekt és fejlesztés, és a kijelölt út ilyen helyeken is átvezet, ezekre a pontokra elkélt volna egy-egy forgóajtós „kerékpáros zsilip”, ha nincs jobb átvehető jó gyakorlat a láthatáron.
A propagandából azt lehet kiolvasni, hogy komoly, valós fizikai beavatkozásokat hajtottak végre, az új utak megnyitásával, átkötésekkel. 12 éve futok, bringázok a környéken, az általam bejárt utakon ennek nyoma nincs, lehet, hogy máshol történt ilyen is.

4. A terepen számokkal jelzett utak, a térképen csak színekkel vannak jelölve.

Ugyan az az út más térképen más színnel szerepel, azaz nincs következetes és egységes jelölési mód. Több útnak van átfedése, közös szakasza, sajnos hiány, hogy a térképeken nem jelölik a számokkal is az utakat, pedig a szöveges részekben is csak a számokra utalnak. A PB kerékpáros térképek további hiányossága, hogy nem jelzi és nem hívja fel a figyelmet a régebbi, kapcsolódó kerékpár utakra. Egyáltalán nem áttekinthető, hogyan illeszkedik ez az új fejlesztés a korábban átadott úthálózatokhoz. A Pilisbike oldalon lévő térkép alig nagyítható, a térképen lévő szöveges elnevezések nagy része nem olvasható, be kell szerezni az adott turista térképet és párhuzamosan végig kell bogarászni ott az utakat.
Nagyon hiányolom az alternatív útvonalakat. A Pilisszántóról javasolt Dera útvonal egy nagy ívet bejárva Pilisszentkeresztig megy, majd visszafordít és ugyan azon az úton visszavisz Szántóra. Nem jelzi, nem hívja fel a figyeklmet, hogy aki kicsúszott az időből, elfáradt, stb, az Szentkeresztről a nem túl forgalmas műúton 10 perc alatt áttekerhet a kiindulási ponthoz, vagy akár egyből egy körtúrának szánja ezt az utat.

5. Számomra érthetetlen, hogy a vasutat teljes mértékben kihagyták a projektből és csak az autóval biciklit szállítókra gondoltak.

Nagyon pozitív kezdeményezés, hogy a bp-i, környékbeli kerékpárosokat kicsábítsuk a hegyekbe. De miért csak az autósokra gondolt a Pilisi Parkerdő? A kilenc (!) személygépkocsi parkoló, mint kerékpáros kiinduló állomás mellett, miért nem lett a nem oly régen, sok milliárd Ft-ból felújított Esztergomi vasútvonal és megállói szintén kiindulási helyként megjelölve? Nem csak autóval lehet Bp-ről a hegyekbe eljutni és sok kerékpáros ezt nem is tudja megoldani. Az említett vasútvonalat kerékpárral könnyen meg lehet közelíteni a Nyugatiban, Újpesten és Aquincumon, ahová a HÉV-en szintén el lehet szállítani a bringákat. Az Esztergomi vonalon közlekedő vonatok alkalmasak a kerékpárszállításra. Ráadásul, az így elérhető települési állomások mindegyikéhez új, nagy férőhelyű parkolók lettek kialakítva. Ezek, Solymár, Pilisvörösvár, Szabadságliget, Piliscsaba, hétvégén szinte üresek a parkolók. A Pilisbike ajánlott útvonalai közül célszerűbb több esetben is ezen parkolókat választani az ajánlottak helyett. Ha ezeket a kiinduló helyeket jelölték volna meg, akkor egyszerre kedveznek az autóval és a vonattal érkezőknek egyaránt.

A levél tovább olvasható itt:http://www.holkerekparozzak.hu/hirek/pilisbike-ujratervezes