Jól működik a Véda, átlag egymilliárdos bírságot gyűjt havonta

0
34

Több mint 190 ezer bírságot szórtak szét a szupertraffik felvételei alapján a rendőrök 2017 első hat hónapjában a szabályszegő autósoknak.

Sebességtúllépés miatt összesen 6 582 025 000 forint bírság került kiszabásra” – válaszolta az ORFK a Vezess kérdésére, hogy 2017 első hat hónapjában milyen értékben küldtek ki csekkeket a gyorshajtó autósoknak.

A 365 darab fix és 160 mobil készülékből álló szupertraffipax-hálózat a személyautók üzemben tartóinak 192 682 darab nem várt bírságlevelet küldött szét fél év alatt, teherautósoknak és buszosoknak 3734 darabot.

Közismerten nem csak a gyorshajtók hibáit rögzíti tavaly április óta a VÉDA névre keresztelt rendszer. A közel 200 ezer bírságból a megengedett sebességet túllépők mellett jutott valamennyi a közlekedési lámpák és a vasúti átjárók pirosán átslisszolóknak, a sztrádák leállósávját használóknak, valamint a behajtani tilos táblát és a kötelező haladási irányt megszegőknek.

Nem tudni, hogy 2017 első felében kinek mennyi jutott pontosan, de a rendőrség korábbi adatai alapján valószínűsíthető, hogy akár 99 százaléknál is több lehet ebből a gyorshajtásos ügy. Egy tavalyi rendőrségi közlés szerint 79 ezer közigazgatási határozatból „fényjelző készülék tilos jelzésén áthaladás miatt 36, míg leállósáv jogellenes használata miatt mindössze 8 esetben” született elmarasztalás.

MILYEN SZABÁLYSZEGÉSÉRT MI JÁR?

Ha már itt tartunk, alábbi felsorolásunkba belevettük a VÉDA által nem érzékelt, ámde a rendőrség által szintén büntetett szabályszegéseket is. Talán sokan emlékeznek, hogy eredetileg az övhasználat ellenőrzése is benne volt a szupertraffik lehetséges képességei között, végül kikerült a körből. Miért mi jár?

  • Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 000 forint
  • Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000 – 20 000 forint
  • Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 forint
  • Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 forint
  • Záróvonal átlépéséért: 30 000 forint
  • Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 forint
  • Tiltott behajtásért: 30 000 forint
  • Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 50 000 forint
  • Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 forint
  • Buszsáv jogosulatlan használatáért: 30 000 forint
  • Buszsávban haladásért: 30 000 forint

FOGTAK NÉHÁNY EXTRÉM SZÁGULDOZÓT

Hiányzik a fenti felsorolásból, ám minden autós tudja: a sebességhatárt átlépőket 30 ezertől 300 ezer forintig bírságolhatják a rendőrök. A legvastagabb, azaz 300 ezer forintos csekkből 53 darabot küldtek ki 2017 első felében, árulta el a Vezess kérdésére az ORFK.

A 300 ezres büntetés szélsőséges gyorshajtás után jár: 50-es táblánál 125 km/óránál többel kell, hogy bemérjen valakit a traffipax, 90-es sebességkorlátozásnál 195 km/óra felett, míg 130-as táblánál 240 km/óránál gyorsabban száguldozóknak jár ez a méretes, és jogos büntetés.

Fix, radaros készülék (forrás: MTI)

„TÖBB IS VOLT, AMELY MEGHIBÁSODOTT”

Időnként megkeresik szerkesztőségünket a rendőrséggel pereskedő olvasók. Sztorijuk rendre hasonló: gyorshajtásért csekket kaptak, miközben esküsznek, akkor és ott nem lépték át a megengedett sebességhatárt (pl. ez az autós és ez a másik autós). Ügyeikben – mivel több éve indultak – még a VÉDA előtti, azóta lecserélt készülékek a főszereplők, de kíváncsiak voltunk, hogy az új szupertraffik mennyi kisebb-nagyobb meghibásodást produkálnak.

Közlése szerint a rendőrség „nem végez ilyen adatgyűjtést”, viszont elárulta az ORFK, hogy van dolga velük a gyártónak.  „A garanciális javítások folyamatosan megtörténnek” – írta a sajtóosztály.

Kíváncsiak voltunk rá, hogy mennyi volt a leghosszabb idő, amíg a készülékek valamelyikét nem tudták használni meghibásodás miatt, erre így válaszoltak: „A VÉDA egy komplex műszaki rendszer, amely közel ezer kamerából, kategorizáló lézerekből, radarokból, adatátviteli és feldolgozó rendszerekből áll. Ezek közül több is volt, amely meghibásodott, de a kialakított garanciális és karbantartási rendszer biztosítja, hogy ezek a legrövidebb időn belül javításra kerüljenek.”

MEDDIG LÁTNAK EL A KAMERÁK?

Rengeteg különféle szám repked ezzel kapcsolatban, szerkesztőségünknek Óberling József, az ORFK, Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője mondta el az igazságot. Szó szerint idézzük:

“A mobil készülékek lézeresek, és 1,5 méterre vannak a föld felszínétől. Ezek 600-800 méterről is felismerik a gyorshajtást. A rendszámot nem ismerik fel ilyen távból, azt majd akkor, ha közelebb jön az autó.”

A fix készülékek radarosak “azok legalább 3 méter magasan vannak, így azok 50-100 méteren belül figyelik az autókat. Ami 100 méteren túl van, az nem látszik számukra.”

LESZNEK ÚJABB SZUPERTRAFFIK?

Lassan másfél éve működik a VÉDA, ezért megkértük a rendőrséget, hogy értékelje az eddigi eredményeket. „A VÉDA rendszer közlekedésbiztonság területén elért eredménye több tényező függvénye. A rendszer bevezetésének célja a közlekedésbiztonsági helyzet javítása és az Európai Unió közúti közlekedésbiztonsági programjának Magyarországra vonatkozó kiemelt stratégiai céljainak megvalósítása. A VÉDA kamerahálózat tekintetében 2-3 év elteltével lehet majd levonni következtetést arra vonatkozóan, hogy ezek az eszközök mennyire hatékonyan segítik a közlekedők biztonságát.”

Na és ha az ORFK-n múlna, telepítene újabbakat? – kérdeztük tőlük.

„Meg kell vizsgálni a VÉDA-rendszer hosszú távon nyújtott hatékonyságát. Ezt követően kerülhet sor döntéshozatalra, a kamerahálózat képességeinek és számszerűségének bővítésére, amennyiben a közlekedésbiztonsági célok elérése ezt indokolja.”

“A rendőrség szerint a kukoricásban száguldoztam” – a vezess.hu olvasójának érdekes sztorija.